Den endelige refleksjonen

by ml73

Bloggoppgave 11

Da var jeg snart i mål med denne refleksjonsbloggen, og det er på tide å stille seg selv noen spørsmålt: Hvor står jeg nå? I hvilken grad har jeg nådd målene jeg satte i starten? Hva har jeg lært? Hvor går veien videre?

En tidsreise tilbake til første blogginnlegg

I mitt første blogginnlegg nevner jeg bl.a. at jeg vil:

  1. Lære mer om å blogge 
  2. Finne ut mer om hvordan Internettet fungerer
  3. Bli flinkere til å skrive
  4. Bli flinkere til å oppdatere regelmessig
  5. Anvende det jeg lærer i dette faget til hobbyen min: foto
  6. Finne nye egenskaper ved meg selv

Jeg har definitivt lært mer om blogging, som f.eks. at det kan brukes til mye mer enn bare personlig blogging om livet sitt eller såkalt «rosa-blogging». Jeg vet nå at blogg kan brukes til så mangt. Jeg tør samtidig påstå at jeg har utvidet tankene mine om hvordan Internett fungerer. Jeg har en følelse av at jeg enten har blitt mye flinkere til å skrive, eller så har jeg oppdaget et talent på dette området. Jeg har aldri tenkt over at dette er en av mine gode egenskaper, men for et par måneder sida fikk jeg jobb som skribent for to nettmagasin, HISS!G (musikkmagasin) og HEFT!G (film- og TV-magasin). Jeg har dermed funnet en ny egenskap ved meg selv. Også har jeg lært at Internett skal skrives med stor I.

Et par ting jeg ikke har rukket å forbedre er å få til regelmessige oppdateringer eller å anvende kunnskapen jeg har lært til å fremme foto-interessen min. Jeg ville lære meg å nå ut til flere folk, men har rett og slett lagt fotoapparatet litt på hylla dette semesteret. Det har kun dukket opp til eventuell fotografering til blogginnleggene. Jeg gleder meg derimot til å teste ut kunnskapen min innenfor dette feltet.

Veien videre

I sommer skal jeg begi meg fullt ut på skribent-jobben og lese en bok jeg kjøpte som jeg aldri fikk lest dette semesteret (Sosial Kommunikasjon, skrevet av Cecilie Staude og Svein Tore Marthinsen). Lenking og andre tekniske hjemmeside-finurligheter blir nok en del av min hverdag fremover, i hvert fall siden jeg nå har store planer om å lage en egen blogg. Jeg gleder meg også til å dra fram kameraet igjen og få i gang foto-lidenskapen igjen. Men først av alt er det praktisk formidlingsprosjekt som står for tur!

Foto: Marthe Lea

Foto: Marthe Lea

